Guide för att tvätta håret?

Jaa, det finns faktiskt en. Om man vill följa den förstås är upp till en själv. Men jag tänkte skriva ner den i all fall ;)


1. Det första du börjar med är att blöta ditt hår rejält innan du tar ett shampo, välj helst ett frisörshampo. Anledningen att du ska blöta håret mycket innan du sätter i ditt frisörshampoo är för att de inte löddrar lika mycket som ett vanligt "ica-shampo" (Dom innhehåller mest vatten vilket gör att dom löddrar mer).

2. Tvätta ur.

3. Nu tar du lite mer shampo och maserar in det i håret. Man shamponerar två gånger eftersom att under första gången så tvättar man mest bort smutsen som finns i håret och andra gången så rengör man håret mer.

4. Tvätta ur.

5. Nu tar du balsam. Om du använder ett frisörbalsam så behöver du inte ta mer än ca en enkrona (lika med shampo). Balsamet sätter du bara i längderna. Själv brukar jag låta balsamet vara i medans jag tvålar in mig så balsamet får sitta i ett tag.

5. Tvätta ur balsamet och avsluta med lite kallare vatten. Varmt vatten gör att "flällen" på hårstrået öppnas så då rengörs håret när du använder shampo och balsam. Sen stängs "fjällen" när du använder kallare vatten.

6. När du är klar så kramar du ur vattnet från håret, tar en handduk och gör en "turban" med den runt huvudet. Du får absolut inte gnugga håret med en handduk så det blir torrt. Det kan skada håret.

Om du använder inpackning så är det väl lite olika på hur ofta man ska använda det. Vissa säjer en gång i veckan, vissa beroende på hur håret ser ut och hur slitet det är. När jag har kännt att jag har nött hår så har jag använt inpackning istället för balsam eller använt den varannan gång. Så använd det så ofta du behöver =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0